Debatt: Finansministerns vårbudget signalerar inte ett starkt ledarskap

april 28, 2023

Att göra väldigt lite av rädsla för att göra fel är inte ett gott ledarskap, skriver näringslivsprofilen Leif Östling som inte imponeras av regeringens vårbudget. Läs hela artikeln på Di Debatt (27/4-23).

Vårbudgeten är med finansministerns egna ord ingenting som ger några popularitetspoäng. Och det är i grunden bra att vi har en regering som håller i pengarna. Det är också bra att mina signaler om behovet av en rejäl myndighetsreform verkar ha tagit skruv. Ändå är det något som skaver med finansministerns framställning. 

Hon framträder i den privata företagarens ansvarshatt men utifrån en verklighet som aldrig en privat CFO skulle ha tillåtits försätta sitt företag i. Inom offentlig sektor uppgår potentialen för en effektivitetsförbättring till 200 miljarder kronor per år. Så mycket skulle en mer effektiv hantering av våra skattemedel betyda. 

Att kommunsektorn beräknas gå med ett underskott på 24 miljarder kronor i år är också ett tecken på att sitta-still-i-båten-strategin inte kommer att fungera. Bäst hade varit om Elisabeth Svantesson hade initierat ett starkt strukturreformpaket som inte spär på inflationen och därmed går att genomföra utan att brista i ansvar. 

Vid sidan av en myndighetsreform innefattar det också en stor kommunreform. Och en sådan reform kan med fördel börja i en diskussion om vad vi vill med våra kommuner och om alla ska förväntas tillhandahålla samma service, oavsett befolkningsstorlek och ekonomiska grundförutsättningar i övrigt. 

Frågan måste också ställas mot bakgrund av det faktum att vår demografiska utveckling kommer att kräva ett totalt nytänkande när det gäller våra så kallade ”ålders-plussare”. Väldigt många över 65 år vill fortsätta jobba och behövs på arbetsmarknaden för att täppa till besvärande kompetensglapp. Ulf Kristersson ska vara glad för att han inte är verksam i Frankrike där pensionsdebatten gått helt överstyr. Men då antalet 80-plussare i Sverige beräknas öka med 47 procent fram till år 2030 finns här också en utmaning på kostnadssidan. Övriga befolkningsgrupper har ingen ökning alls. 

Att skattejusteringarna i vårbudgeten i princip begränsades till att ta bort plastpåseskatten får ses som ett skämt. Lägre skatt på sparande är vad regeringspartierna lovat och väljarna förväntar sig. En nyttig skattesänkning för vår ekonomi. Det räcker inte med att bara tala huvudmannaskap när det gäller vården. Här krävs större tankar och mer genomgripande förändringar för att råda bot på ineffektivita organisationer. Varför är vårdköerna exempelvis kortast i Stockholm? 

Det har säkert ett samband med att de effektiva privata alternativen också är flest i vår huvudstad? En annan, mer tabubelagd fråga rör sjukfrånvaron. En rapport från Svenskt Näringsliv baserad på SCB:s LISA-databas visar att skillnaden i sjukfrånvaro mellan offentlig och privat välfärdsverksamhet är hela 30 procent. I jämförelsen har då justerats för ålder, arbetsplatsstorlek och andra faktorer som kan snedvrida resultaten. 

Studien visar att chefer i privat sektor trivs bättre på sina jobb än chefer inom den offentliga sektorn. Följaktligen vill färre chefer i offentlig sektor jobba kvar på sin arbetsplats. Vi får därmed en negativ spiral med chefer som lämnar och medarbetare som lämnas i sticket, och också lämnar sina jobb. De fylls upp med dyr arbetskraft från privata bemanningsföretag. Tur att dessa företag finns för den offentliga vården. 

Allt börjar med ledarskapet. Fungerar ledarskapet väl så fungerar verksamheten. Att ledarskapet fungerar bättre i privata välfärdsverksamheter än i offentliga är därför väl värt att beakta och förstå. Och för en finansminister är det en bra ledaregenskap att inte genomföra vidlyftiga skattereduktioner a´la Liz Truss. Men att göra väldigt lite av rädsla för att göra fel är inte heller ett gott ledarskap. 

Leif Östling Ordförande Kommissionen för skattenytta  

DELA!

Relaterat innehåll

Hur illa fungerar den offentliga upphandlingen och vad kan vi göra åt det? 

Att upphandlingar inom offentlig verksamhet fungerar undermåligt är ingen hemlighet. Ta bara exemplet när Scania hjälpte Region Stockholm att upphandla munskydd under Covid-pandemin – och fick ned priset från 42 kronor till 27 kronor styck. Varför fungerar offentliga upphandlingar så dåligt när det privata näringslivet klarar det galant? Hur mycket kan vi skattebetalare vinna på […]

Regeringen förstår inte ledarskapets betydelse

Ledarskapet är avgörande för all utveckling inom såväl näringslivet som den offentliga sektorn. Vi har många exempel på att affärsverksamheter tvingats genomgå rätt brutala förändringar av ledningar, från toppen och många nivåer neråt, för att överleva kriser, skriver Göran Johnsson tidigare ordförande IF Metall och Leif Östling, tidigare koncernchef för Scania. Volvo AB utsåg Martin Lundstedt till vd […]

”Vi måste börja säga nej till dåliga chefer”

Inom både privat och offentlig sektor vimlar det av låtsaschefer och odugliga arbetsledare som får misslyckas uppåt. Arbetsgivarnas oförmåga att agera hotar hela Sveriges tillväxt. Näringslivet och fack måste kroka arm för att hitta en lösning, skriver näringslivsprofilen Leif Östling och fd Metallordförande Göran Johnsson.  Vi har en anställningsparadox i det svenska samhället. Allt färre […]

KOMMUNERNA SOM LEVERERAR MEST ÄLDREOMSORG FÖR PENGARNA

Linköping, Järfälla, Säter, Hylte, Vara, Torsby och Storuman är kommunerna som enligt Kommissionen för Skattenyttas rapport “Kvalitet till varje pris” får ut mest äldreomsorg för pengarna inom sin kommunkategori. Det betyder att de är mest framgångsrika på att leverera stöd i eget boende, stöd i särskilt boende och korttidsboende till sina invånare, sett till kostnaden […]

Avveckla alla ”pyttemyndigheter”

Förvaltningsanslagen för våra myndigheter har ökat med 82 miljarder kronor på drygt tio år. 141 av 344 myndigheter har under 50 anställda. Behövs verkligen ”pyttemyndigheterna”, undrar Leif Östling. Läs artikeln i Di Debatt (4/3-23). För närvarande pågår en känslostyrd diskussion kring regeringens beslut att inte förlänga vissa generaldirektörsförordnanden, respektive att inte i förtid avsluta andra. […]

EU och skattenytta

Sverige är ordförande i EU i vår. Det är ett utmärkt tillfälle att öka kontrollen av budgeten. Hur kan EU:s stora budget användas mer effektivt? Kan vi skattebetalare vara säkra på att den gigantiska återhämtningsfonden hamnar rätt? Går det att stoppa missbruk och fusk? Vad får vi egentligen för pengarna? Leif Östling önskar att EU tittar närmare […]

”Vad fan får vi för pengarna?”

”Som medborgare är det bara att tacka för att Leif Östling efter sin ordförandetid i Svenskt Näringsliv har fortsatt att intressera sig för vilken return on investment som svenska skattebetalare borde kunna förvänta sig.” Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på Svenska Dagbladet (14/2).

Leif Östling intervjuas i DI

Leif Östling intervjuas i Dagens Industri om sitt initiativ Kommissionen för Skattenytta. Han konstaterar där att ”Grundproblemet är inte, som de flesta tror, brist på resurser. Problemet är hur resurserna används.  Vårt grävande visar ett otroligt resursslöseri, som i sin tur verkar bero på bristande ledarskap och styrning, luddiga mål och noll uppföljning.  En fastighet […]

Om kommissionen

Kommissionen för skattenytta har tillkommit på initiativ av Leif Östling, tidigare VD för Scania. Syftet är att skifta fokus i det svenska välståndsbygget genom att undersöka hur vi kan få mer nytta för varje skattekrona. Kommissionen arbetar fristående från politiska partier och olika intressegrupperingar.
Läs mer här.

Vill du stödja Kommissionen?

Kommissionen för Skattenytta tar emot ekonomiskt stöd. Alla insamlade pengar används för Kommissionens löpande verksamhet.

Swishnummer: 123 077 17 58

Bankgiro: 5822-8891

Tack för ditt bidrag!

Press & kontakt

Följ oss i sociala medier

(c) Kommissionen för Skattenytta 2023

Den här webbplatsen använder cookies för att du ska få den bästa upplevelsen på vår hemsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du cookies.