Ny rapport: Linköpings kommun bäst på äldreomsorg

oktober 21, 2022

Linköping befinner sig i kategorin ”större stad” och har det oöverträffade förbättringspotentialsmåttet 0,0. Det betyder att det är Linköping som andra likvärdiga kommuner ska lära av när det gäller produktivitet inom äldreomsorgen, skriver Bettina Kashefi i Corren (19/10-22).

Sverige satsar mer resurser på äldreomsorgen än alla andra OECD-länder förutom Norge. Det visar OECD:s egen statistik på området, mätt som andel av BNP. Därför är det extra viktigt att kommunerna hanterar dessa omfattande medel på ett effektivt sätt.

Detta har Kommissionen för skattenytta tittat på i en ny rapport: ”Kvalitet till varje pris”, av Mattias Lundbäck, nationalekonomisk forskare inom kommissionen. 

Vi har tittat på potentialen för produktivitetsförbättringar i varje kommun. Dvs; hur mycket mer omsorg varje kommun skulle kunna få ut för sina insatta resurser om de var lika produktiva som den som toppar gruppen. Bäst i klassen är Linköping, som andra kommuner bör titta på.

Bettina Kashefi

Resultatet är inte direkt upplyftande. Men det finns positiva undantag. Bäst i klassen är Linköpings kommun. Jag återkommer till det.

Först den allmänna bilden där potentialen för produktivitetsförbättringar i de flesta kommuner uppgår till mellan 10 och 40 procent. Det handlar om mellan 25 och 30 miljarder kronor som kunde användas bättre. Här finns alltså ett betydande ekonomiskt utrymme som antingen kan gå till mer äldreomsorg, eller som kan utnyttjas för andra kommunala tjänster.

Slående är också att det inom varje kommungrupp – en rättvis jämförelse kräver att det är kommuner av ungefär samma storlek som jämförs – finns ett tydligt gap mellan de kommuner som presterar mindre bra och de som ligger i topp.

Vi har tittat på potentialen för produktivitetsförbättringar i varje kommun. Det vill säga den procentuella ökning som krävs inom varje kommungrupp för att nå upp till produktivitetsfronten; alltså hur mycket mer omsorg varje kommun skulle kunna få ut för sina insatta resurser om de var lika produktiva som den som toppar gruppen.

Linköping befinner sig här i kategorin ”större stad” och har det oöverträffade förbättringspotentialsmåttet 0,0. Det betyder att det är Linköping som andra likvärdiga kommuner ska lära av när det gäller produktivitet inom äldreomsorgen. 

Andra kommuner i samma grupp i andra änden av tabellen är Borlänge med måttet 65,0, Borås, 48,0 och Halmstad 45,2.

Nu kan anföras att produktivitet inte är någonting att skryta med om det sker på bekostnad av medarbetarnas hälsa eller om det sker på bekostnad av verksamhetens kvalitet. Effektiviteten i äldreomsorgen är därför en kombination av produktivitet och kvalitet. Det är detta som är skattenyttan. Ett bra mått på kvalitet är att mäta kundnöjdhet, hur bra de som kommer i kontakt med äldreomsorgen tycker att den är. 

Generellt visar studien att om det överhuvud taget finns något samband så är det att mer produktiva kommuner också är mer effektiva. Och det stämmer även på Linköping. Kommunen ligger över medel när det gäller ”brukarbedömningen”, det vill säga hur nöjda kommuninnevånarna är med sin äldreomsorg.

Kommissionen för skattenytta rekommenderar alltså Linköpings kommun att dela med sig av hemligheten bakom denna framgångsrika äldreomsorgsmodell till storleksmässiga syskonkommuner runt om i landet: Hur gör ni?

Bettina Kashefi
Kanslichef, Kommissionen för skattenytta

DELA!

Relaterat innehåll

Vem granskar myndigheterna och vem granska egentligen kommunerna? | Helena Lindberg, fd riksrevisor

Hur väl används våra skattepengar egentligen, och vem ser till att myndigheterna håller koll på pengarna? Riksrevisionen ska fungera som en oberoende kontroll – men gör den det på riktigt, eller finns det svagheter? I veckans avsnitt av Skattenyttapodden pratar vi om statlig effektivitet, ansvarstagande och granskning. Gäster är Helena Lindberg, tidigare riksrevisor, och Ann-Marie […]

Hur ska Sverige hantera krigsekonomi och tullkrig? | Susanne Spector, Mattias Lundbäck

Svenska hushåll pressas av höga matpriser, sjunkande reallöner och osäkra räntor – samtidigt som Sverige måste finansiera historiskt stora satsningar på försvar och kärnkraft. Kan vi verkligen ha råd med allt detta samtidigt? I veckans avsnitt av Skattenyttapodden gästar Susanne Spector, chefsekonom på Danske Bank, och Mattias Lundbäck, doktor i nationalekonomi och analytiker på Kommissionen […]

Hur mycket påverkar artificiell intelligens framtidens arbetsmarknad?

I det här avsnittet av Skattenyttapodden gästas vi av Patrick Joyce, chefekonom på Almega och författare till den nya rapporten ”Jobb som ersätts av AI och jobb som kompletteras”, samt Mattias Lundbäck, doktor i nationalekonomi och analytiker på Kommissionen för Skattenytta. Vi diskuterar: 🔹 Vilka jobb som försvinner – och vilka som blir viktigare än […]

EU-miljarderna – Vart tar våra pengar vägen?

Sverige betalar varje år in 44 miljarder kronor till EU – men vi får bara tillbaka mellan 12 och 18 miljarder i stöd. Vad används de pengarna till? Är systemet rättvist? Och viktigast av allt – ger EU-stöden någon skattenytta? I detta avsnitt av Skattenyttapodden gästar Lars Jagrén, senioranalytiker på Kommissionen för Skattenytta, och Alexandra […]

Varför tillåts kommuner och regioner att ”bränna sin budget”?

Varför spenderas skattemedel på impulsinköp i slutet av budgetåret? Är det en nödvändig strategi för att behålla resurser eller ett systemfel som leder till slöseri? I det här avsnittet av Skattenyttapodden diskuterar vi ”att bränna budgeten” – ett fenomen där kommuner och regioner använder upp sitt överskott för att undvika framtida budgetnedskärningar. Vi reder ut […]

Debatt: När alla är överens ska vi vara på vår vakt

Nu står vi inför ytterligare en stor satsning som ingen är emot. Försvarsutgifterna. Låt oss tänka efter före den här gången. Regeringen måste presentera en tydlig och detaljerad plan för hur skattepengarna ska användas, skriver Leif Östling, ordförande Kommissionen för skattenytta.  Läs artikeln via länken: https://www.di.se/debatt/nar-alla-ar-overens-ska-vi-vara-pa-var-vakt

Varför har VA-avgifterna skenat med 141 procent? | Ulf Perbo, Lars Jagrén

I veckans avsnitt av Skattenyttapodden diskuterar vi varför VA-avgifterna har skenat snabbare än inflationen. Vad ligger bakom denna utveckling och är det en nödvändig kostnad eller ett tecken på kommunal ineffektivitet? Medverkar gör Lars Jagrén och Ulf Perbo. Progammet leds av Oskar Rådehed. Stora skillnader mellan kommunerna – vad beror det på? Är VA-avgifter en […]

Om kommissionen

Kommissionen för skattenytta har tillkommit på initiativ av Leif Östling, tidigare VD för Scania. Syftet är att skifta fokus i det svenska välståndsbygget genom att undersöka hur vi kan få mer nytta för varje skattekrona. Kommissionen arbetar fristående från politiska partier och olika intressegrupperingar.
Läs mer här.

Vill du stödja Kommissionen?

Kommissionen för Skattenytta tar emot ekonomiskt stöd. Alla insamlade pengar används för Kommissionens löpande verksamhet.

Swishnummer: 1230771758
Bankgiro: 5822-8891

Tack för ditt bidrag!

Press & kontakt

Presskontakt:
Oskar Rådehed 
073-2042303

Följ oss i sociala medier

(c) Kommissionen för Skattenytta 2025

Den här webbplatsen använder cookies för att du ska få den bästa upplevelsen på vår hemsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du cookies.